zaterdag 20 maart 2010
Ding 22 bibliotheek 2.0 en de toekomst
Dit was wel het item met het meeste leesvoer. Duidelijk is mij wel geworden dat we met zijn allen moeten doorgaan met ontwikkelen want stilstand is achteruitgang. Technische ontwikkelingen toepassen om de dienstverlening te verbeteren.
Het kernwoord is "klantgericht". De bibliotheek is toegankelijker geworden doordat de klant in principe vanuit elke locatie en op elk tijdstip de bibliotheek kan bereiken en items kan inzien en reserveren; zijn visie op b.v. een boek kan plaatsen en dit kan delen met anderen, zijn vragen kan stellen op alle gebieden. Het is voor de bibliotheek een uitdaging om de klant persoonlijk te attenderen op nieuwtjes en nieuwe aanwinsten op zijn/haar interessegebied m.b.v. de web 2.0 toepassingen en straks de web 3.0 toepassingen.
Ik zie zeer zeker het belang hiervan, maar ik blijf de bieb als ontmoetingsplaats en voor de culturele evenementen zeer belangrijk vinden. Voor veel mensen is het persoonlijke contact nog steeds erg belangrijk. En het snuffelen tussen de boeken blijft voor mij persoonlijk toch ook iets heel prettigs.
Wat ik trouwens best een leuk idee vond is de virtuele leesclub als aanvulling op de fysieke leesclubs.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ben het met je eens Jacq.
BeantwoordenVerwijderenEn fijn dat je er bijna bent. Nog 1 ding!